Bolesť kĺbov spôsobená traumou

Poranenie kĺbov je spôsobované priamou traumou pohybového systému – skrútením a natiahnutím za fyziologický rozsah kĺbov
a mäkkých tkanív.

Priama trauma kolena spôsobuje traumatickú synovitídu a niekedy hemartrózu (prítomnosť krvi v kĺbe po úraze). Koleno je bolestivé
a opuchnuté, ale snímky z röntgenového vyšetrenia a vyšetrenia na magnetickej rezonancii neukazujú žiadne poranenie štruktúry. Pokoj zvyčajne prinesie zahojenie. Pri veľkom množstve vody v kolene alebo veľkej hemartróze vám môže pomôcť na odporúčanie lekára odsatie a injekcie steroidného prípravku do kĺbu. Je vhodná protizápalová terapia a nutná bude tiež rehabilitácia.

Liečba poranenia
Mäkké tkanivá, ako svaly, väzy a šľachy môžu utrpieť akútne poranenie pri prepätí alebo zasiahnutí priamym úderom. Poranené tkanivá prechádzajú procesom hojenia, ktorý začína zápalovou reakciou. Aby sa tkanivá dobre hojili, je tento proces nevyhnutný.
V priebehu zápalovej fázy hojenia je poranené tkanivo odstránené a začína proces nanesenia nového tkaniva. Keďže sú hojace sa tkanivá veľmi chúlostivé, je poranená oblasť náchylná k ďalšiemu poraneniu. Čím je proces hojenia starostlivejší, tým je táto oblasť odolnejšia.

Poranenia mäkkého tkaniva sú veľmi časté, ale neberte ich na ľahkú váhu. Ak poranenie ani po niekoľkých dňoch neukazuje znaky hojenia, je potrebné poradiť sa s lekárom, či nedošlo k fraktúre alebo poraneniu kosti. Bezprostredne po vzniku poranenia vyskúšajte terapiu „5 krokov“:

Chráňte postihnutú oblasť pred ďalším poškodením – zanechajte činnosť, ktorú ste robili, keď došlo k vzniku poranenia.

Upokojte postihnutú oblasť na 3 až 5 dní podľa toho, ako rýchlo sa jej stav zlepšuje. Zostať v pokoji je dôležité, aby mohol začať samotný proces liečby, ale rovnako tak je dôležité postihnutú časť mierne precvičovať. S pohybom bude spojený pravdepodobne určitý nepríjemný pocit, ale ten by mal opäť po upokojení rýchlo odznieť. Ak nie, potom je pohyb zrejme veľmi intenzívny.

Prikladajte ľad na postihnutú oblasť. Ak budete prikladať ľad ihneď po vzniku poranenia, môžete tým zabrániť nadmernému opuchu a ďalšiemu poškodeniu tkaniva. V prvých dňoch aplikujte každé 2 až 3 hodiny na 20 - 30 minút ľadový zábal kvôli zmierneniu bolesti. Môžete použiť bežne predávaný ľadový zábal alebo vrecúško zmrazeného hrášku. Ak zvolíte mrazený hrášok, vložte medzi vrecúško a kožu vlhký tenký uterák tak, aby nedošlo k poškodeniu chladom.

Stiahnite postihnutú oblasť sťahovacím obväzom, obmedzíte tým jej opuchnutie.

Zdvihnite postihnutú oblasť, ak je to možné, pomôže to obmedziť opuchnutie poranenej oblasti. Pri poranení členka majte nohu na stoličke alebo pohovke a ak ste si poranili ruku, majte ju zdvihnutú v úrovni ramien.

Ďalšia liečba
Voľne predajné protizápalové lieky sú veľmi účinné pri liečbe poranenia pri športe. Účinkujú ako proti zápalu, tak proti bolesti spôsobenej poranením. Protizápalové gély s obsahom analgetika sú veľmi účinné proti lokalizovanej bolesti, napríklad v kolene alebo členku. Pred použitím akéhokoľvek lieku si vždy starostlivo prečítajte písomnú informáciu pre pacienta a starostlivo dodržiavajte uvedené pokyny
a odporúčané dávkovanie. Ak by ste cítili nepríjemné pocity alebo problémy, ihneď vyhľadajte lekársku pomoc.

Ak pociťujete prudkú bolesť a opuch alebo sa bolesť nezmenší ani po 24 hodinách, je potrebné kontaktovať lekára. Mohlo dôjsť
k fraktúre kosti alebo k pretrhnutiu šľachy, čo vyžaduje previazanie, sadrový obväz alebo dokonca chirurgický zákrok.

Voltaren Actigo Extra 25 mg

Voltaren Actigo Extra 25 mg Voltaren Actigo Extra 25 mg

Voltaren Actigo Extra 25 mg tablety je účinný na mnoho bolestivých stavov vrátane bolesti pohybového aparátu.

Viac informácií

Sprievodca bolesťou

Sprievodca bolesťouObjavte RADOSŤ Z POHYBU

Vyskúšajte náš jednoduchý interaktívny nástroj, ktorý vám pomôže nájsť tie najlepšie cvičenia, liečebné postupy a tipy vhodné práve pre vás.

Viac informácií

Neprestávajte sa hýbať

Neprestávajte sa hýbaťHľadáte nové spôsoby, ako sa udržiavať v dobrej kondícii?

Pomocou tohto jednoduchého nástroja si môžete vyhľadať cviky na udržiavanie telesnej kondície

Viac informácií

©2017 skupina spoločností GSK alebo poskytovateľ príslušnej licencie.