Poranenia: vytknutie, natiahnutie, pomliaždenie, svalové poranenia, poranenia kĺbov

Poranenia: vytknutie, natiahnutie, pomliaždenie, svalové poranenia, poranenia kĺ

Dochádza k mnohým a rôznym poraneniam – od vytknutia a natiahnutia až po pomliaždenie
a poranenie kĺbov.

  • Vytknutie je násilné skrútenie alebo pretočenie kĺbu s čiastočným alebo úplným pretrhnutím jeho väzov, ale bez vykĺbenia. Vytknutie je považované za vážnejšie poranenie než natiahnutie, čo je prepätie svalu s poškodením jeho vlákien.
  • Natiahnutie svalu je zvyčajne neškodné, aj keď návrat do pôvodného stavu môže trvať týždne až mesiace.
  • Pomliaždenie zvané aj kontúzia vzniká zvyčajne po údere alebo páde, kedy malé cievy pod kožou prasknú alebo sa roztrhnú. Zahojí sa väčšinou za 2 až 4 týždne, pričom hojenie na nohe trvá spravidla dlhší čas než na tvári alebo rukách.
  • Poranenie kĺbov je spôsobované priamou traumou pohybového systému – skrútenie
    a natiahnutie za fyziologický rozsah. Ako príklad môžeme uviesť traumatickú synovitídu
    a fraktúry.

Ďalšie informácie nájdete v časti Druhy bolesti.

Poranenia mäkkého tkaniva sú veľmi časté a je dôležité tieto poranenia nebrať na ľahkú váhu, aby ste sa mohli vrátiť do normálnej formy čo najskôr. Ak poranenie ani po niekoľkých dňoch nevykazuje znaky odznievania, potom je potrebné poradiť sa s lekárom alebo s kvalifikovaným fyzioterapeutom, či nedošlo k fraktúre alebo poraneniu kostí. Bezprostredne po vzniku poranenia nasledujte terapia „5 krokov“:

  • Chráňte postihnutú oblasť pred ďalším poškodením – zanechajte činnosť, ktorú ste robili, keď došlo k vzniku poranenia.
  • Udržuje v pokoji postihnutú oblasť počas 3 až 5 dní podľa toho, ako rýchlo sa jej stav zlepšuje. Zostať v pokoji je dôležité, aby mohol začať samotný proces liečby, ale rovnako tak je dôležité postihnutú časť mierne precvičovať. S pohybom bude spojený pravdepodobne určitý nepríjemný pocit, ale ten by mal opäť po uvedení do pokoja rýchlo odznieť. Ak nie, potom je pohyb zrejme príliš intenzívny.
  • Prikladajte ľad opakovane na postihnutú oblasť. Ak budete môcť prikladajte si ľad ihneď po vzniku poranenia, môžete tým zabrániť prílišnému opuchnutiu a ďalšiemu poškodeniu tkanív. V prvých dňoch aplikujte každé 2 až 3 hodiny na 20 - 30 minút ľadový zábal na zmiernenie bolesti. Môžete použiť bežne predávaný ľadový zábal alebo vrecúško zmrazeného hrášku. Ak zvolíte mrazený hrášok, vložte medzi vrecúško a kožu vlhký tenký uterák tak, aby nedošlo k poškodeniu chladom.
  • Stiahnite postihnutú oblasť sťahovacím obväzom, obmedzíte tým jej opuchnutie.
  • Ak je to možné, zdvihnite postihnutú oblasť, zamedzíte tým opuchnutiu poranenej oblasti. Pri poranení členka majte nohu na stoličke alebo pohovke. Ak ste si poranili ruku, majte ju zdvihnutú v úrovni ramien.
  • Zostaňte fyzicky aktívnymi. Šport, ako napríklad plávanie, trekingová chôdza alebo jazda na bicykli telu pomáha.
  • Skôr ako začnete s cvičením alebo športovou aktivitou, je veľmi dôležité svoje svaly zahriať, aby ste sa neporanili a nespôsobili si bolesť. Odporúčame päť až desaťminútový ľahký aerobik tesne pred pohybovou aktivitou.
  • Rovnako dôležité ako zahriatie tela pred cvičením je strečing po cvičení. Strečing uvoľňuje napäté svaly, ktoré sú príčinou bolesti chrbta. Strečing tiež pomáha uvoľniť napätie v kĺboch.
  • Počúvajte svoje telo. Ak po určitej činnosti cítite bolesť trvajúcu dve hodiny alebo viac, potom ste vynaložili príliš veľkú námahu a nabudúce by ste mali znížiť intenzitu alebo dĺžku cvičenia.
  • Väčšina pomliaždenín sa zahojí časom sama. Jemná masáž uľaví rýchlejšie od bolesti a zrýchli prúdenie krvi. Ak však do 30 minút od poranenia vznikne veľké pomliaždenie, bolesť a opuch, môže to znamenať závažnejšie problémy, ako napríklad fraktúru alebo ťažký výron. V tomto prípade vyhľadajte lekársku pomoc.
  • Vyhýbajte sa činnostiam, ktoré vám spôsobujú bolesť. Bolesť je signálom vášho tela, že niečo nie je v poriadku – berte túto bolesť vážne a nepokračujte v týchto činnostiach kým bolesť neprestane.
  • Dobrá pružnosť a posilnené svaly tela pomáhajú zmierniť väčšinu poranení. Zvyšovaním celkovej telesnej kondície posilňujete svaly a šľachy. Zvyšovaním pružnosti tela zväčšujete pohybový rozsah kĺbov, bez toho aby dochádzalo k poraneniam.

Tipy na cvičenia

Väčšina miernych poranení sa zahojí, pomocou odporúčanej terapie
5 krokov“ . Následne začnite s jednoduchými cvikmi, ktoré pomôžu uľaviť od bolesti a obnoviť pohyblivosť.

Kliknutím tu prejdite na odporúčané fyzické aktivity a cvičenia.

Liek na liečbu vytknutie, natiahnutie, pomliaždenie a poranenie kĺbov

Voltaren Forte 2,32 % gél

Voltaren Forte 2,32 % gél je účinný pri liečbe bolesti chrbta, svalov a kĺbov. Voltaren Forte 2,32 % gél vďaka svojmu jedinečnému zloženiu gélu preniká hlboko do zapálených tkanív, ako sú kĺby, a pôsobí presne tam, kde je to potrebné. Okrem tlmenia bolesti a zápalu, zmierňuje opuch. Voltaren Forte 2,32 % gél sa ľahko nanáša a má upokojujúci a chladivý účinok.

Ďalšie produktové informácie nájdete v časti Lieky.

Čo je bolesť?

Čo je bolesťZákladné informácie o bolesti ako takej

Zoznámte sa bližšie
s podstatou bolesti – zistite, prečo je niekedy potrebná a ako zistiť jej zdroj.

Viac informácií

Neprestávajte sa hýbať

Neprestávajte sa hýbaťHľadáte nové spôsoby, ako sa udržiavať v dobrej kondícii?

Pomocou tohto jednoduchého nástroja si môžete vyhľadať cviky na udržiavanie telesnej kondície.

Viac informácií

Produkty Voltaren

Produkty VoltarenVoltaren - vráti radosť z pohybu

Voľnopredajné lieky registrované pod značkou Voltaren ponúkajú rôzne formy riešenia pri liečbe bolesti pohybového aparátu.

Viac informácií

©2017 skupina spoločností GSK alebo poskytovateľ príslušnej licencie.