Viac o vašom tele

Prečítajte si o svojom tele a o tom, ako sa vekom mení

Zistite, ako funguje vaše telo, ako sa môže počas starnutia meniť a ako sa vysporiadať s telesnými bolesťami súvisiacimi s vekom.

Anatómia ľudského tela

Kosti, svaly, šľachy, väzy, nervy a ďalšie tkanivá vo vašom tele spoločne tvoria "muskuloskeletálny systém", ktorý telu umožňuje pohybovať sa a udržiavať svoj tvar.

  • Naše kosti tvoria kostru, ktorá poskytuje podporu a chráni mäkké tkanivá, z ktorých sa skladá zvyšok tela. 
  • Svaly, ovládané nervovým systémom nám zaisťujú silu, rovnováhu, držanie tela, pohyb a teplo. 
  • Svaly a kosti sa spájajú prostredníctvom kĺbov, kde sa stretávajú kosti, aby sa jednotlivé časti tela mohli pohybovať. 
  • Väzy sú pruhy vláknitého spojivového tkaniva, ktoré spájajú navzájom jednotlivé kosti a poskytujú podporu a vystužujú kĺby. 
  • Šľachy sú tiež pruhy vláknitého tkaniva, ktoré však pripájajú svaly ku kostiam a umožňujú im pohyb. 
  • Chrupavka pokrýva konce kostí v kĺboch, kde pomáha tlmiť nárazy a umožňuje hladký pohyb. 
  • Nervy prenášajú signály jednotlivých zmyslových systémov a informácie o pohybe v celom tele.
53% of people describe their pain as aching

Starnutie a naše telo

Ako starneme, naše telo sa mení - postupné zmeny buniek, tkanív a orgánov v priebehu času majú vplyv na to, ako telo funguje. Bunky sa vekom zväčšujú a zhoršuje sa ich schopnosť delenia a množenia, strácajú svoju funkčnosť alebo dokonca začínajú fungovať abnormálne. Starnutie tiež spôsobuje, že v tele ubúdajú niektoré tkanivá (tento proces sa nazýva atrofia) alebo sú stále tuhšie a menej pohyblivé. Postupom času sa znižuje hustota kostí, ktoré sú čím ďalej krehkejšie, zatiaľ čo stenčovanie kostí v chrbtici (stavcov) môže mať za následok, že sa zakrivujú a stláčajú.

S vekom sa tiež zvyšuje pravdepodobnosť vzniku osteoartrózy, kedy sú kĺby viac stuhnuté a menej flexibilné a chrupavka sa začína opotrebovávať. Toto ochorenie zvyčajne postihuje kolenné kĺby, chrbticu a kĺby ruky. Poškodenie kĺbov môže viesť k vzniku zápalu, zatuhnutiu, deformite a k bolesti, takže sú pohyb alebo vykonávanie každodenných bežných činností nepríjemné.

**GSK Global Pain Index Research 2014 Report. K dispozícii na adrese: www.global-pain-index.com

Ako sa starať o starnúce telo

Jedným z najlepších spôsobov, ako spomaliť vznik problémov so svalmi, kĺbmi a kosťami alebo im predchádzať, je cvičenie miernej intenzity, ktoré vám pomôže udržiavať si silu, svalovú rovnováhu a flexibilitu.

Ak napriek tomu začnete mať častejšie bolesti, či už sú to chrbát alebo ramená, ktoré vás na konci dlhého dňa viac bolia, alebo začnete trpieť osteoartrózou, nie je nutné sa s bolesťou len tak zmieriť ako s bežným sprievodným javom starnutia. Sú k dispozícii lieky, ktoré môžu pomôcť zmierniť bolesť a tlmiť zápal, ktorý je často príčinou bolesti. Lekár alebo lekárnik vám môže poradiť, aké lieky môžete na liečbu bolesti použiť. Tiež vám môže dať odporúčania ohľadom stravy a cvikov, ktoré môžu pomôcť zmierniť bolesť.

Pokiaľ s postupujúcim vekom trpíte pretrvávajúcimi bolesťami kĺbov, svalov alebo kostí, mali by ste navštíviť svojho lekára, ktorý vás prehliadne a môže vás poslať na vyšetrenie za účelom zistenia príčiny bolesti a poradiť vám, ako bolesť zmierniť, a tiež vám môže v prípade potreby predpísať silnejšie lieky. Vždy svojho lekára informujte o všetkých liekoch, ktoré už užívate, vrátane tých, ktoré ste kúpili v lekárni.

Viac informácií

Cvičenia pre zmiernenie bolesti chrbta

Najlepším spôsobom, ako si uľaviť od bolesti chrbta, môže byť primeraný pohyb. Tu je niekoľko rád, ktoré vám pomôžu zostať aktívny.

Viac informácií

Rôzne typy bolesti a ich liečba

Zistite viac o pôvode bolesti a o tom, čo ju spôsobuje. Aké výhody ponúka Voltaren Actigo Extra 25 mg?

Viac informácií

Cvičenie a vaše telo

Zistite viac o výhodách cvičenia a ako vám udržiavanie telesnej kondície pomôže, aby ste zostali zdraví, a uľaví sa vám od bolesti.

*WHO | Physical activity. 2016. WHO | Physical activity. [ONLINE] K dispozícii na adrese: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs385/en/

Viac informácií