Viac o vašom tele

Cvičenie a vaše telo

Zistite viac o výhodách cvičenia a ako vám udržiavanie telesnej kondície pomôže, aby ste zostali zdraví, a uľaví sa vám od bolesti.

Prečo vám telesné cvičenie prospieva

Niekedy môže byť ťažké udržiavať si aktívny životný štýl a cvičiť, ale je to naozaj užitočné. Každý človek vo veku od 18 do 65 rokov by mal cvičiť najmenej pol hodiny denne päťkrát v týždni - ale toto je len minimálne odporúčanie. Aby mal pohyb skutočný prínos pre zdravie, je nutné stráviť cvičením dvakrát dlhšiu dobu. A čím viac cvičíte, tým lepšie.

Aby ste si znížili riziko kardiovaskulárneho ochorenia a prospievali svojmu zdraviu, musíte sa pohybovať dostatočne rýchlo, aby sa zrýchlili srdcový tep a dýchanie a aby ste sa zahriali (tzn. cvičenie miernej intenzity).

Cvičenie má priaznivé účinky na vašu telesnú i duševnú pohodu. Výskumy ukazujú, že fyzická aktivita môže zvýšiť sebavedomie, zlepšiť náladu, kvalitu spánku a pocit sily, ako aj znížiť riziko stresu a depresie. Cvičenie vám pomôže zlepšiť pevnosť kostí a svalov, takže si udržíte kondíciu a zdravie natoľko, aby ste bez problémov zvládali každodenné bežné činnosti, ako je práca, nakupovanie alebo hranie sa s deťmi či vnúčatami.

Častou príčinou bolestivého zranenia, najmä u starších dospelých osôb, sú zakopnutia alebo pády, ale každodenné cvičenia zamerané na rovnováhu a posilňovanie svalov spolu s aeróbnou aktivitou miernej intenzity, ako je rýchla chôdza, pomáhajú riziko pádu znížiť.

Why exercise is good for you

Viete, že ...?

Dospelí by tiež mali posilňovať hlavné svalové skupiny, napríklad na nohách alebo na pažiach, dva alebo viac dní v týždni.¹

Cvičenie a osteoartróza

Cvičenie je pre osoby s osteoartrózou zásadné, pretože zvyšuje silu a pružnosť, znižuje bolesti kĺbov a pomáha bojovať proti únave. Môže znížiť riziko osteoartrózy a tiež pomáhať pri znižovaní telesnej hmotnosti, čo preukázateľne významným spôsobom znižuje riziko vzniku osteoartrózy kolenného kĺbu. Cvičiť, keď vás bolia kĺby, sa môže zdať nemožné, ale mierne cvičenie môže zmierňovať bolesť a pomôcť vám udržiavať si zdravú telesnú hmotnosť.

Ako začať

Pred tým, ako začnete s novým režimom cvičenia, poraďte sa s lekárom alebo fyzioterapeutom o tom, aké typy cvikov a pohybov sú pre vás najvhodnejšie. Pomôže vám to zostaviť taký plán cvičenia, ktorý pre vás bude čo najprospešnejší.

26% of men and 35% of women in high income countries don't get enough exercise

Každý človek a každá situácia sú iné. Preto je nutné cvičenie prispôsobiť k vašim osobným potrebám. Ak napríklad sedíte celý deň pri počítači a bolí vás za krkom alebo v chrbte kvôli nesprávnemu držaniu tela, môžete do svojho každodenného programu zaradiť naťahovacie cviky, pretože preťahovanie stuhnutých svalov pomáha zlepšiť pohyblivosť. Alebo ak máte bolesti pri chôdzi alebo behu, môžete skúsiť plávanie alebo jogu, ktoré by mohli byť pre vaše kĺby menej náročné.

Ak si už vyberiete čokoľvek, nezabudnite, že aj trocha cvičenia je lepšie ako žiadne a čím budete zdatnejší, tým lepšie sa budete cítiť.

²WHO | Physical activity. 2016. [ONLINE] K dispozícii na adrese:
http://www.who.int/mediacentre/factsheets/ fs385/en/

Viac informácií

Cvičenia pre zmiernenie bolesti chrbta

Najlepším spôsobom, ako si uľaviť od bolesti chrbta, môže byť primeraný pohyb. Tu je niekoľko rád, ktoré vám pomôžu zostať aktívny.

Viac informácií

Rôzne typy bolesti a ich liečba

Zistite viac o pôvode bolesti a o tom, čo ju spôsobuje. Aké výhody ponúka Voltaren Actigo Extra 25 mg?

Viac informácií

Prečítajte si o svojom tele a o tom, ako sa vekom mení

Zistite, ako funguje vaše telo, ako sa môže počas starnutia meniť a ako sa vysporiadať s telesnými bolesťami súvisiacimi s vekom.

*GSK Global Pain Index Research 2014 Report. K dispozícii na adrese: www.global-pain-index.com

Viac informácií