Prevencia bolesti

Niektorým bolestiam sa nedá predchádzať a všetci vieme, že k nehode môže dôjsť kedykoľvek. Pri dodržiavaní určitých jednoduchých pravidiel však môžete toto riziko minimalizovať a udržať sa v dobrej telesnej kondícii a zdraví.

Prevencia bolesti je lepšia než liečba, a preto je dôležité udržiavať sa v čo najlepšej telesnej kondícii a zdraví. Ak ste utrpeli niektoré bežné poranenia opakovane, budete k nim pravdepodobne náchylnejší.

Tu uvádzame rady, ako si udržať telesné zdravie. Ich dodržiavanie vám pomôže zostať aktívnymi a vyvarovať sa poranení:

Celková telesná kondícia
Udržiavať si celkovú telesnú kondíciu znamená, že telo sa dokáže jednoduchšie vyrovnávať s nárokmi každodenného života. Na udržanie telesnej kondície odporúča zdravotnícka organizácia dospelým 30 minút fyzickej aktivity denne, päť dní v týždni. Zlá telesná kondícia môže mať nepriaznivý vplyv na schopnosť plniť každodenné úlohy, často prináša pri ich plnení väčšiu únavu a zvyšuje pocit bolesti pri pohybe a fyzickej aktivite. Stačí jednoducho viac chodiť po schodoch namiesto toho, aby ste jazdili výťahom alebo skúste jazdiť do práce na bicykli. Je mnoho spôsobov, ako jednoducho zvýšiť svoju každodennú fyzickú aktivitu.

Pohyblivosť
Ak často a dlho sedíte alebo sa liečite z nejakého poranenia, strácate pohyblivosť. Preto je dôležité, aby ste udržiavali kĺby a svaly
v pohybe a predišli tak ich stuhlosti. Napäté svaly často spôsobujú problémy s kĺbmi, pretože príliš namáhajú určitú oblasť. Jednoduché naťahovacie cvičenia vám pomôžu tieto problémy prekonať.

Dobrá rovnováha
Rovnováha je dôležitá pre prevenciu od poranení. Výskumy ukázali, že ľudia s horšími reakciami rovnováhy majú často väčšie problémy s bolesťami a poraneniami - napríklad členkového kĺbu. Zlepšiť vašu rovnováhu pomôžu jednoduché cviky ako státie na jednej nohe, hlavne ak pri tom robíte ešte niečo iné - napríklad si čistíte zuby alebo telefonujete!

Správne držanie tela

Správne držanie tela
V dnešnom rozvinutom svete sedia ľudia často celé dni pri počítači, často cestujú v aute alebo vo vlaku. Nesprávne sedenie a státie viac namáha vaše telo, ktoré vás môže začať po určitom čase bolieť - bolesť vzniká často
v kĺboch, následne prechádza do bolesti chrbta alebo krku. Správne držanie tela a pravidelný pohyb sú jednoduché opatrenia pre prevenciu bolesti a iných problémov. Vstaňte a niekoľko minút otáčajte ramenami, krkom a chrbtom, predídete tak stuhlosti vášho tela.

 

Dostatočná sila svalov trupuSila trupu
Pretože svaly trupu sú centrom opory celého tela, je dôležité udržiavať ich silné a v dobrej kondícii. Spôsob, akým pracujú naše bedrové, chrbtové
a brušné svaly, môže mať vplyv na našu schopnosť vyhýbať sa bolesti
a pomôže zbaviť sa mnohých zdravotných problémov, hlavne bolestí chrbta.

Ďalšie rady - prevencia bolesti
Buďte k vášmu chrbtu šetrnejší:

  • Dostatočne sa pohybujte. Športy ako plávanie, trekingová chôdza
    a cyklistika urobia telu dobre.
  • Nestojte s príliš napnutými nohami. Mierne pokrčenie v kolenách prináša istejší postoj a odľahčuje bedrové stavce.
  • Vyhýbajte sa zdvíhaniu ťažkých predmetov.
  • Pri nosení bremien rovnomerne rozdeľte záťaž a držte bremeno blízko pri tele.
  • Každý deň precvičujte chrbtové svaly.
  • Neprepínajte sa. Rozdeľte si dobre prácu a nezabúdajte na prestávky.

Zbytočne sa nepremáhajte:

  • Vyvarujte sa opakovaných sekvencií pohybov. Dlhšie opakovanie pohybov a práce bez zmeny polohy tela rýchlo vedie
    k svalovej tenzii a bolesti chrbta.
  • Pri zametaní, žehlení a utieraní stola alebo prachu smerujte pohyby ruky smerom k telu. Chránite tým kĺby a je to oveľa pohodlnejšie.
  • Používajte elektrické spotrebiče ako krájače, odšťavovače, mixéry a otvárače konzerv.
  • Vyhýbajte sa kruhovitým pohybom kĺbmi rúk. Po zmývaní nežmýkajte handru rukami; používajte radšej samožmýkací mop.
  • Ak trpíte bolesťami krku, chrbta, svalov alebo kolien vplyvom prepínania, použite Voltaren Emulgel proti bolesti svalov
    a kĺbov. Prinesie vám úľavu od bolesti a tak predídete neprirodzenému držaniu tela, ktoré by bolesť spôsobovalo.
  • Snažte sa nesedieť príliš dlho na stoličke. Zaťažujete tak chrbticu a stláčate platničky, čo by mohlo viest k neskorším problémom.
  • Pri zdvíhaní ťažkých predmetov používajte najväčšie a najsilnejšie kĺby a svaly; zdvíhajte ťažké predmety oboma rukami, aby ste nenamáhali iba jednu oblasť tela.
  • Skôr ako začnete s cvičením alebo športovou aktivitou, je veľmi dôležité, aby ste si svoje svaly zahriali, hlavne kvôli tomu aby ste predišli poraneniu a nespôsobili si tak bolesť. Odporúčame päť až desaťminútový ľahký aerobik tesne pred pohybovou aktivitou.
  • Rovnako dôležité ako zahriatie pred pohybovou aktivitou je vychladnutie alebo strečing po nej. Strečing uvoľňuje napäté svaly, ktoré sú príčinou bolesti chrbta. Strečing môže tiež pomôcť uvoľniť napätie v kĺboch.
  • Počúvajte svoje telo. Ak po určitej činnosti alebo fyzickej aktivite cítite bolesť, ktorá trvá dve hodiny alebo viac, potom ste vynaložili príliš veľkú námahu a nabudúce by ste mali znížiť intenzitu alebo dĺžku cvičenia.
  • Vyhýbajte sa činnostiam, ktoré vám spôsobujú bolesť. Bolesť je signálom vášho tela, že niečo nie je v poriadku – berte ju vážne a nepokračujte v týchto činnostiach, kým bolesť neprestane.
  • Pite dostatočné množstvo vody, ktoré pomáha proti stuhlosti a pomáha zväčšovať výšku medzistavcových platničiek - tlmičov
    v chrbtice.
  • Posilňovaním brušných svalov si udržíte silnú chrbticu a zamedzíte tak vzniku bolesti chrbta. Zaraďte aj naťahovacie cvičenia, tým predídete stuhnutosti a bolesti.
  • Udržiavajte si zdravú váhu. Tým sa vyhnete nadmernému stláčaniu a zaťažovaniu medzistavcových platničiek chrbtice
    a nesprávnemu držaniu tela.
  • Dobrá pružnosť a posilnené svaly tela pomáhajú zmierniť väčšinu poranení. Zvýšením celkovej telesnej kondície posilňujete svaly a šľachy. Zvyšovaním pružnosti tela umožňujete zväčšiť pohybový rozsah kĺbov bez toho, aby dochádzalo k poraneniu.

Cvičenie podľa telesnej kondície

Cviky podľa telesnej kondícieVytvorte si vlastný cvičebný plán

Zoznámte sa so súborom fyzických aktivít a cvičení na zvyšovanie pohyblivosti, sily a vytrvalosti a zlepšovanie koordinácie.

Viac informácií

Sprievodca bolesťou

Sprievodca bolesťouObjavte RADOSŤ Z POHYBU

Vyskúšajte náš jednoduchý interaktívny nástroj, ktorý vám pomôže nájsť tie najlepšie cvičenia, liečebné postupy a tipy vhodné práve pre vás.

Viac informácií

Produkty Voltaren

Produkty VoltarenVoltaren - vráti radosť z pohybu

Voľnopredajné lieky registrované pod značkou Voltaren ponúkajú rôzne formy riešenia pri liečbe bolesti pohybového aparátu.

Viac informácií

©2017 skupina spoločností GSK alebo poskytovateľ príslušnej licencie.